fredag 5. desember 2008

Anorthosis Famagusta - fotballens Espen Askeladd


Det er mye som har skjedd siden tidligere Newcastle-yndling, Temuri Ketsbaia, overtok den kypriotiske eventyrklubben for drøyt fire år siden – den gang som spillende manager. Klubben har i og for seg vært en toppklubb i kypriotisk forstand veldig lenge, men det er langt derfra til å bli en klubb hele fotballverden har fått øynene opp for.

- Det er ikke mange år siden det var en umulighet for oss å spille i mesterligaen, innrømmer Temuri Ketsbaia.

Klubben kvalifiserte seg sensasjonelt til årets mesterliga etter å ha knust sin greske storebror Olympiakos i kvaliken. Mange spådde da at de ville få det tøft i gruppespillet, men så langt er det ingenting som tyder på akkurat det. Skulle Ketsbaias menn slå Panathinaikos i Athen siste serierunde er Famagusta klar for 'the last 16' i verdens gjeveste fotballturnering for klubblag. Det oser sensasjon over hele Europa.

- Vi er ikke der ennå, men det er ingen tvil om at vi har fått en god start på turneringen, sier den blankpolerte manageren beskjedent.

Klubben Anorthosis Famagusta
ble grunnlagt i den sparsommelig befolkede «spøkelsesbyen» Famagusta i januar 1911, men etter den tyrkiske invasjonen i 1974 flyttet klubben til Larnaca. I mesterligaen spiller de sine hjemmekamper i hovedstaden Nicosia. Arenaen ved navn GSP Stadium har en publikumskapasitet på rundt 23.000.

I dag består klubben av spillere fra omtrent hele verden. Det kommer spillere fra Brasil i vest til Irak i øst. Trener Ketsbaia er selv georgier og har lagt vekt på å hente spillere fra alle verdens hjørner for å gjøre klubben mer internasjonal. I kampen mot Panathinaikos sist, startet Ketsbaia med hele åtte spillere fra forskjellige nasjoner. De mest kjente er Traianos Dellas, som storspilte for Hellas da grekerne hentet hjem EM-tittelen i 2004 (Dellas fra Hellas), og brasilianske Sávio som har spilt for en rekke spanske klubber. Han har blant annet 105 kamper for Real Madrid.

Faktisk hentet Ketsbaia
inn hele 12 nye fjes til klubben før årets sesong og satset stort på å nå mesterligaen. Hadde ikke klubben nådd målet, hadde den hatt en gjeld på omkring fire millioner pund (rundt 45 millioner kroner).

- Det er ikke på grunn av andres uhell vi er her vi er i dag. Vi har jobbet knallhardt for dette. At vi nå spiller mot Inter på Giuseppe Meazza, er som en drøm som går i oppfyllelse, medgir Ketsbaia.

Ketsbaia selv kommer
fra tøffe kår i Georgia. Familien hans bor fortsatt i Abkhazia – utbryterrepublikken som sammen med Sør-Ossetia ble invadert av russiske styrker tidligere i høst.

- De har mistet alt de har og eier. De vil leve et normalt liv, men det går ikke og det sårer meg, innrømmer Ketsbaia overfor BBC.

- Den siste tiden har de nærmest levd som flyktninger. Det er helt forferdelig det som har skjedd. Det gjør det vanskeligere for meg å konsentrere meg om fotballen når man ser at landet ditt, og familien din, sliter med en krig de ikke kan noe for, sier han.

Likevel er han innbitt på å fortsette den jobben han har startet på.

- Jeg kan ikke gjøre noe med situasjonen i Georgia, men jeg kan gjøre noe med jobben jeg har startet på. Nå må jeg bare fortsette med dette og gjøre georgiere stolte, sier han.

Ambisjonene hans er
på sikt å komme seg til en enda større klubb.

- Som spiller ønsket jeg meg hele tiden til større klubber, og det klarte jeg. Som manager har jeg ikke endret den innstillingen. Hvis jeg får muligheten til å komme til en større klubb, i et større fotballand, så vil jeg selvsagt vurdere det veldig sterkt, sier den ambisiøse mannen.

Og hvem vet?
Kanskje han i nær framtid vender snuten tilbake til England? Newcastle er i hvert fall en klubb som kan trenge en manager med klare visjoner og som er dyktig nok til å gjennomføre det. Skulle det lille laget fra den lille øya kvalifisere seg til åttendelsfinale i Champions League er han iallfall sikret legendestatus.

3 kommentarer:

Ris, ros? Reaksjon?